III, 79

Terza parte > I Sacramenti > Gli effetti dell'Eucarestia


Tertia pars
Quaestio 79
Prooemium

[50807] IIIª q. 79 pr.
Deinde considerandum est de effectibus huius sacramenti. Et circa hoc quaeruntur octo.
Primo, utrum hoc sacramentum conferat gratiam.
Secundo, utrum effectus huius sacramenti sit adeptio gloriae.
Tertio, utrum effectus huius sacramenti sit remissio peccati mortalis.
Quarto, utrum per hoc sacramentum remittatur peccatum veniale.
Quinto, utrum per hoc sacramentum tota poena peccati remittatur.
Sexto, utrum hoc sacramentum hominem praeservet a peccatis futuris.
Septimo, utrum hoc sacramentum prosit aliis quam sumentibus.
Octavo, de impedimentis effectus huius sacramenti.

 
Terza parte
Questione 79
Proemio

[50807] IIIª q. 79 pr.
Passiamo così a considerare gli effetti di questo sacramento.
Sull'argomento si pongono otto quesiti:

1. Se questo sacramento conferisca la grazia;
2. Se sia effetto di questo sacramento il conseguimento della gloria;
3. Se effetto di questo sacramento sia la remissione del peccato mortale;
4. Se questo sacramento rimetta il peccato veniale;
5. Se rimetta tutta la pena del peccato;
6. Se preservi l'uomo dai peccati futuri;
7. Se possa giovare a persone diverse da quella che lo riceve;
8. Ciò che impedisce l'effetto di questo sacramento.




Terza Parte > I Sacramenti > Gli effetti dell'Eucarestia > Se questo sacramento conferisca la grazia


Tertia pars
Quaestio 79
Articulus 1

[50808] IIIª q. 79 a. 1 arg. 1
Ad primum sic proceditur. Videtur quod per hoc sacramentum non conferatur gratia. Hoc enim sacramentum est nutrimentum spirituale. Nutrimentum autem non datur nisi viventi. Cum ergo vita spiritualis sit per gratiam, non competit hoc sacramentum nisi iam habenti gratiam. Non ergo per hoc sacramentum confertur gratia ut primo habeatur. Similiter etiam nec ad hoc quod augeatur, quia augmentum spirituale pertinet ad sacramentum confirmationis, ut dictum est. Non ergo per hoc sacramentum gratia confertur.

 
Terza parte
Questione 79
Articolo 1

[50808] IIIª q. 79 a. 1 arg. 1
SEMBRA che questo sacramento non conferisca la grazia. Infatti:
1. Questo sacramento è un cibo spirituale. Ma il cibo si dà solo a chi vive. Ora, poiché la vita soprannaturale viene dalla grazia, questo sacramento compete solo a chi già possiede la grazia. Quindi questo sacramento non conferisce la prima grazia. E neppure ne conferisce l'aumento, perché la crescita spirituale appartiene al sacramento della confermazione, come sopra abbiamo spiegato. Perciò questo sacramento non conferisce affatto la grazia.

[50809] IIIª q. 79 a. 1 arg. 2
Praeterea, hoc sacramentum assumitur ut quaedam spiritualis refectio. Sed refectio spiritualis magis videtur pertinere ad usum gratiae quam ad gratiae consecutionem. Ergo videtur quod per hoc sacramentum gratia non conferatur.

 

[50809] IIIª q. 79 a. 1 arg. 2
2. Questo sacramento si riceve come refezione spirituale. Ma la refezione spirituale è piuttosto esercizio che conseguimento di grazia. Questo sacramento, dunque, non conferisce la grazia.

[50810] IIIª q. 79 a. 1 arg. 3
Praeterea, sicut supra dictum est, in hoc sacramento corpus Christi offertur pro salute corporis, sanguis autem pro salute animae. Sed corpus non est subiectum gratiae, sed anima, ut in secunda parte habitum est. Ergo ad minus quantum ad corpus per hoc sacramentum gratia non confertur.

 

[50810] IIIª q. 79 a. 1 arg. 3
3. In questo sacramento, come abbiamo notato sopra, "il corpo di Cristo viene offerto per la salvezza del corpo e il sangue per la salvezza dell'anima". Il corpo però non è capace della grazia, a differenza dell'anima, come si è dimostrato nella Seconda Parte. Perciò almeno rispetto al corpo questo sacramento non conferisce la grazia.

[50811] IIIª q. 79 a. 1 s. c.
Sed contra est quod dominus dicit, Ioan. VI, panis quem ego dabo, caro mea est pro mundi vita. Sed vita spiritualis est per gratiam. Ergo per hoc sacramentum gratia confertur.

 

[50811] IIIª q. 79 a. 1 s. c.
IN CONTRARIO: Il Signore dice: "Il pane che io vi darò, è la mia carne per la vita del mondo". Ma la vita spirituale è frutto della grazia. Quindi questo sacramento conferisce la grazia.

[50812] IIIª q. 79 a. 1 co.
Respondeo dicendum quod effectus huius sacramenti debet considerari, primo quidem et principaliter, ex eo quod in hoc sacramento continetur, quod est Christus. Qui sicut, in mundum visibiliter veniens, contulit mundo vitam gratiae, secundum illud Ioan. I, gratia et veritas per Iesum Christum facta est; ita, in hominem sacramentaliter veniens, vitam gratiae operatur, secundum illud Ioan. VI, qui manducat me, vivit propter me. Unde et Cyrillus dicit, vivificativum Dei verbum, uniens seipsum propriae carni, fecit ipsam vivificativam. Decebat ergo eum nostris quodammodo uniri corporibus per sacram eius carnem et pretiosum sanguinem, quae accipimus in benedictione vivificativa in pane et vino. Secundo consideratur ex eo quod per hoc sacramentum repraesentatur, quod est passio Christi, sicut supra dictum est. Et ideo effectum quem passio Christi fecit in mundo, hoc sacramentum facit in homine. Unde super illud Ioan. XIX, continuo exivit sanguis et aqua, dicit Chrysostomus, quia hinc suscipiunt principium sacra mysteria, cum accesseris ad tremendum calicem, vel ab ipsa bibiturus Christi costa, ita accedas. Unde et ipse dominus dicit, Matth. XXVI, hic est sanguis meus, qui pro vobis effundetur in remissionem peccatorum. Tertio consideratur effectus huius sacramenti ex modo quo traditur hoc sacramentum, quod traditur per modum cibi et potus. Et ideo omnem effectum quem cibus et potus materialis facit quantum ad vitam corporalem, quod scilicet sustentat, auget, reparat et delectat, hoc totum facit hoc sacramentum quantum ad vitam spiritualem. Unde Ambrosius dicit, in libro de sacramentis, iste panis est vitae aeternae, qui animae nostrae substantiam fulcit. Et Chrysostomus dicit, supra Ioan., praestat se nobis desiderantibus et palpare et comedere et amplecti. Unde et ipse dominus dicit, Ioan. VI, caro mea vere est cibus, et sanguis meus vere est potus. Quarto consideratur effectus huius sacramenti ex speciebus in quibus hoc traditur sacramentum. Unde et Augustinus, ibidem, dicit, dominus noster corpus et sanguinem suum in eis rebus commendavit quae ad unum aliquod rediguntur ex multis, namque aliud, scilicet panis, ex multis granis in unum constat, aliud, scilicet vinum, ex multis racemis confluit. Et ideo ipse alibi dicit, super Ioan., o sacramentum pietatis, o signum unitatis, o vinculum caritatis. Et quia Christus et eius passio est causa gratiae, et spiritualis refectio et caritas sine gratia esse non potest, ex omnibus praemissis manifestum est quod hoc sacramentum gratiam confert.

 

[50812] IIIª q. 79 a. 1 co.
RISPONDO: L'effetto di questo sacramento si deve dedurre prima e principalmente da ciò che è contenuto in questo sacramento, ossia da Cristo. Egli, come venendo visibilmente nel mondo portò ad esso la vita, secondo le parole evangeliche: "Grazia e verità sono state donate da Gesù Cristo"; così venendo sacramentalmente nell'uomo produce la vita della grazia, conforme alle parole del Signore: "Chi mangia me, vivrà di me". Cosicché S. Cirillo poteva scrivere: "Il vivificante Verbo di Dio unendosi alla propria carne la rese vivificante. Era dunque conveniente che egli si unisse in qualche modo ai nostri corpi per mezzo della sua santa carne e del suo prezioso sangue, che noi riceviamo in pane e vino nella vivificante comunione".
Secondo, l'effetto di questo sacramento si deduce da ciò che il sacramento rappresenta, ossia dalla passione di Cristo, come sopra abbiamo spiegato. L'effetto cioè che la passione di Cristo produsse nel mondo, questo sacramento lo produce nel singolo uomo. Per cui il Crisostomo commentando il testo evangelico, "Ne uscì subito sangue e acqua", scriveva: "Poiché di là hanno inizio i sacri misteri, quando ti accosti al calice tremendo, accostati come se tu dovessi bere allo stesso costato di Cristo". E il Signore medesimo afferma: "Questo è il mio sangue che per voi sarà sparso per la remissione dei peccati".
Terzo, l'effetto di questo sacramento si rileva dal modo in cui esso viene offerto, cioè sotto forma di cibo e di bevanda. Tutti gli effetti, quindi, che il cibo e la bevanda materiali producono nella vita del corpo, cioè sostentamento, sviluppo, riparazione e gusto, li produce anche questo sacramento nella vita spirituale. Di qui le parole di S. Ambrogio: "Questo è il pane della vita eterna, che sostenta la sostanza dell'anima nostra". E il Crisostomo afferma: "A noi che lo desideriamo egli si offre, perché lo possiamo e palpare e mangiare e abbracciare". Ecco perché il Signore stesso ha affermato: "La mia carne è vero cibo e il mio sangue è vera bevanda".
Quarto, l'effetto di questo sacramento si desume dalle specie sotto le quali ci viene dato. Osserva S. Agostino in proposito: "Il Signore nostro ci affidò il suo corpo e il suo sangue servendosi di sostanze che devono la loro unità a una pluralità di cose: la prima infatti", cioè il pane, "diviene un'unica sostanza da molti grani; la seconda", cioè il vino, "lo diviene dal confluire di molti chicchi di uva". E per questo altrove esclama: "O sacramento di pietà, segno di unità, o vincolo di carità!".
Ora, considerando che Cristo e la sua passione sono causa di grazia, e che la refezione spirituale e la carità non si possono avere senza la grazia, risulta da quanto abbiamo detto che questo sacramento conferisce la grazia.

[50813] IIIª q. 79 a. 1 ad 1
Ad primum ergo dicendum quod hoc sacramentum ex seipso virtutem habet gratiam conferendi, nec aliquis habet gratiam ante susceptionem huius sacramenti nisi ex aliquali voto ipsius, vel per seipsum, sicut adulti, vel voto Ecclesiae, sicut parvuli, sicut supra dictum est. Unde ex efficacia virtutis ipsius est quod etiam ex voto ipsius aliquis gratiam consequatur, per quam spiritualiter vivificetur. Restat igitur ut, cum ipsum sacramentum realiter sumitur, gratia augeatur, et vita spiritualis perficiatur. Aliter tamen quam per sacramentum confirmationis, in quo augetur et perficitur gratia ad persistendum contra exteriores impugnationes inimicorum Christi. Per hoc autem sacramentum augetur gratia, et perficitur spiritualis vita, ad hoc quod homo in seipso perfectus existat per coniunctionem ad Deum.

 

[50813] IIIª q. 79 a. 1 ad 1
SOLUZIONE DELLE DIFFICOLTÀ: 1. Questo sacramento ha di suo la virtù di conferire la grazia: cosicché nessuno prima di aver ricevuto questo sacramento possiede la grazia, se non dipendentemente da un qualche desiderio di esso, o personale, come nel caso degli adulti, o della Chiesa, come nel caso dei bambini, secondo quello che si è già detto. Si deve quindi all'efficacia della virtù di questo sacramento che con il solo suo desiderio uno possa conseguire la grazia che lo vivifica spiritualmente. Ne segue perciò che, quando si riceve realmente il sacramento stesso, la grazia aumenti e la vita soprannaturale raggiunga la sua perfezione. Diversamente però da quanto avviene nel sacramento della cresima, in cui la grazia aumenta e si perfeziona, per consentirci di resistere contro gli assalti esterni dei nemici di Cristo. Nell'Eucarestia invece aumenta la grazia e si perfeziona la vita soprannaturale, in modo che l'uomo sia perfetto in se stesso mediante l'unione con Dio.

[50814] IIIª q. 79 a. 1 ad 2
Ad secundum dicendum quod hoc sacramentum confert gratiam spiritualiter, cum virtute caritatis. Unde Damascenus comparat hoc sacramentum carboni quem Isaias vidit, Isaiae VI, carbo enim lignum simplex non est, sed unitum igni, ita et panis communionis non simplex panis est, sed unitus divinitati. Sicut autem Gregorius dicit, in homilia Pentecostes, amor Dei non est otiosus, magna enim operatur, si est. Et ideo per hoc sacramentum, quantum est ex sui virtute, non solum habitus gratiae et virtutis confertur, sed etiam excitatur in actum, secundum illud II Cor. V, caritas Christi urget nos. Et inde est quod ex virtute huius sacramenti anima spiritualiter reficitur, per hoc quod anima delectatur, et quodammodo inebriatur dulcedine bonitatis divinae, secundum illud Cant. V, comedite, amici, et bibite; et inebriamini, carissimi.

 

[50814] IIIª q. 79 a. 1 ad 2
2. Questo sacramento conferisce spiritualmente la grazia assieme alla virtù della carità. Per cui il Damasceno paragona questo sacramento al carbone acceso visto da Isaia: "Come il carbone non è legno soltanto, ma legno unito al fuoco, così anche il pane della comunione non è pane soltanto, ma pane unito alla divinità". Ora, come osserva S. Gregorio, "l'amore di Dio non rimane ozioso, opera bensì grandi cose, se c'è". Perciò con questo sacramento, per quanto dipende dalla sua efficacia, l'abito della grazia e delle virtù non viene soltanto conferito, ma anche posto in attività, conforme alle parole di S. Paolo: "La carità di Cristo ci sospinge". Ecco perché in forza di questo sacramento l'anima spiritualmente si ristora, in quanto rimane deliziata e quasi inebriata dalla dolcezza della bontà divina, secondo l'espressione dei Cantici: "Mangiate, amici; bevete, inebriatevi, carissimi".

[50815] IIIª q. 79 a. 1 ad 3
Ad tertium dicendum quod, quia sacramenta operantur secundum similitudinem per quam significant, ideo per quandam assimilationem dicitur quod in hoc sacramento corpus offertur pro salute corporis, et sanguis pro salute animae, quamvis utrumque ad salutem utriusque operetur, cum sub utroque totus sit Christus, ut supra dictum est. Et licet corpus non sit immediatum subiectum gratiae, ex anima tamen redundat effectus gratiae ad corpus, dum in praesenti membra nostra exhibemus arma iustitiae Deo, ut habetur Rom. VI; et in futuro corpus nostrum sortietur incorruptionem et gloriam animae.

 

[50815] IIIª q. 79 a. 1 ad 3
3. Poiché i sacramenti operano a somiglianza di come significano, facendo una specie di accostamento, si usa dire che nell'Eucarestia "il corpo si offre per la salvezza del corpo e il sangue per la salvezza dell'anima", sebbene tutti e due operino la salvezza di entrambi, essendo Cristo presente nell'uno e nell'altro nella sua integrità, come sopra abbiamo detto. E sebbene il corpo non sia soggetto immediato della grazia, nondimeno l'effetto della grazia dall'anima ridonda sul corpo: perché nella vita presente in virtù di questo sacramento "offriamo le nostre membra a Dio quali armi di giustizia", come dice Paolo; e nella vita futura il nostro corpo parteciperà l'incorruttibilità e la gloria dell'anima.




Terza Parte > I Sacramenti > Gli effetti dell'Eucarestia > Se effetto di questo sacramento sia il conseguimento della gloria


Tertia pars
Quaestio 79
Articulus 2

[50816] IIIª q. 79 a. 2 arg. 1
Ad secundum sic proceditur. Videtur quod effectus huius sacramenti non sit adeptio gloriae. Effectus enim proportionatur suae causae. Sed hoc sacramentum competit viatoribus, unde et viaticum dicitur. Cum igitur viatores nondum sint capaces gloriae, videtur quod hoc sacramentum non causet adeptionem gloriae.

 
Terza parte
Questione 79
Articolo 2

[50816] IIIª q. 79 a. 2 arg. 1
SEMBRA che il conseguimento della gloria non sia effetto di questo sacramento. Infatti:
1. L'effetto deve corrispondere alla causa. Ma questo sacramento spetta ai viatori: e appunto per questo si chiama viatico. Non essendo dunque i viatori ancora capaci di gloria, è chiaro che questo sacramento non ne causa il conseguimento.

[50817] IIIª q. 79 a. 2 arg. 2
Praeterea, posita causa sufficienti, ponitur effectus. Sed multi accipiunt hoc sacramentum qui nunquam pervenient ad gloriam, ut patet per Augustinum, XXI de Civ. Dei. Non ergo hoc sacramentum est causa adeptionis gloriae.

 

[50817] IIIª q. 79 a. 2 arg. 2
2. Posta la causa sufficiente, si ha l'effetto. Molti invece ricevono questo sacramento senza giungere alla gloria, come osserva S. Agostino. Perciò questo sacramento non è la causa del raggiungimento della gloria.

[50818] IIIª q. 79 a. 2 arg. 3
Praeterea, maius non efficitur a minori, quia nihil agit ultra suam speciem. Sed minus est percipere Christum sub specie aliena, quod fit in hoc sacramento, quam frui eo in specie propria, quod pertinet ad gloriam. Ergo hoc sacramentum non causat adeptionem gloriae.

 

[50818] IIIª q. 79 a. 2 arg. 3
3. Il più non viene dal meno; perché niente agisce oltre i limiti della propria specie. Ora, ricevere Cristo sotto specie non proprie, come avviene in questo sacramento, è meno che goderlo nella sua propria specie come avviene nello stato di gloria. Questo sacramento dunque non può causare il raggiungimento della gloria.

[50819] IIIª q. 79 a. 2 s. c.
Sed contra est quod dicitur Ioan. VI, si quis manducaverit ex hoc pane, vivet in aeternum. Sed vita aeterna est vita gloriae. Ergo effectus huius sacramenti est adeptio gloriae.

 

[50819] IIIª q. 79 a. 2 s. c.
IN CONTRARIO: Nel Vangelo si legge: "Se qualcuno mangerà di questo pane, vivrà in eterno". Ma la vita eterna è la vita della gloria. Dunque effetto di questo sacramento è il conseguimento della gloria.

[50820] IIIª q. 79 a. 2 co.
Respondeo dicendum quod in hoc sacramento potest considerari et id ex quo habet effectum, scilicet ipse Christus contentus, et passio eius repraesentata; et id per quod habet effectum, scilicet usus sacramenti et species eius. Et quantum ad utrumque competit huic sacramento quod causet adeptionem vitae aeternae. Nam ipse Christus per suam passionem aperuit nobis aditum vitae aeternae, secundum illud Heb. IX, novi testamenti mediator est, ut, morte intercedente, qui vocati sunt accipiant repromissionem aeternae hereditatis. Unde et in forma huius sacramenti dicitur, hic est calix sanguinis mei novi et aeterni testamenti. Similiter etiam refectio spiritualis cibi, et unitas significata per species panis et vini, habentur quidem in praesenti sed imperfecte, perfecte autem in statu gloriae. Unde Augustinus dicit, super illud Ioan. VI, caro mea vere est cibus, cum cibo et potu id appetant homines ut non esuriant neque sitiant, hoc veraciter non praestat nisi iste cibus et potus, qui eos a quibus sumitur immortales et incorruptibiles facit in societate sanctorum, ubi pax erit et unitas plena atque perfecta.

 

[50820] IIIª q. 79 a. 2 co.
RISPONDO: In questo sacramento si può considerare sia il principio da cui riceve la forza di produrre l'effetto, cioè Cristo medesimo ivi presente e la sua passione ivi rappresentata; sia gli elementi ai quali l'effetto è condizionato, cioè la comunione e le specie sacramentali. Ebbene, sotto ambedue gli aspetti è proprio di questo sacramento causare il raggiungimento della vita eterna. È certo infatti che Cristo ci aprì direttamente l'ingresso alla vita eterna, con la sua passione, secondo l'affermazione di S. Paolo: "È mediatore di un nuovo patto, affinché, avvenuta la sua morte, i chiamati ricevano l'eredità eterna, a loro promessa". Ed è per questo che nella forma di questo sacramento si legge: "Questo è il calice del mio sangue, del nuovo ed eterno testamento".
Altrettanto si dica della refezione di questo cibo spirituale e dell'unità significata dalle specie del pane e del vino: tali effetti si hanno, è vero, al presente, però in maniera imperfetta; perfettamente essi si ottengono nello stato di gloria. Osserva in merito S. Agostino a commento delle parole di Gesù, "La mia carne è vero cibo": "Gli uomini che col mangiare e col bere desiderano di togliersi la fame e la sete, non ci riescono propriamente se non con questo cibo e con questa bevanda, che rende i suoi consumatori immortali e incorruttibili nella società dei Santi, dove sarà pace e unità piena e perfetta".

[50821] IIIª q. 79 a. 2 ad 1
Ad primum ergo dicendum quod, sicut passio Christi, ex cuius virtute hoc sacramentum operatur, est quidem causa sufficiens gloriae, non tamen ita quod statim per ipsam introducamur in gloriam, sed oportet ut prius simul compatiamur, ut postea simul glorificemur, sicut dicitur Rom. VIII, ita hoc sacramentum non statim nos in gloriam introducit, sed dat nobis virtutem perveniendi ad gloriam. Et ideo viaticum dicitur. In cuius figuram, legitur III Reg. XIX, quod Elias comedit et bibit, et ambulavit in fortitudine cibi illius quadraginta diebus et quadraginta noctibus, usque ad montem Dei Horeb.

 

[50821] IIIª q. 79 a. 2 ad 1
SOLUZIONE DELLE DIFFICOLTÀ: 1. Come la passione di Cristo, in forza della quale opera questo sacramento, pur essendo causa efficiente della nostra gloria, non c'introduce subito nella gloria, dovendo noi prima "soffrire con Cristo", per poi "essere glorificati con lui", come si esprime S. Paolo; così questo sacramento non c'introduce subito nella gloria, ma ci dà la capacità di arrivarci. Per questo esso si chiama viatico. Ne abbiamo la figura in quanto si legge di Elia, che "mangiò e bevve, e fortificato da quel cibo, camminò per quaranta giorni e per quaranta notti fino al monte di Dio, l'Oreb".

[50822] IIIª q. 79 a. 2 ad 2
Ad secundum dicendum quod, sicut passio Christi non habet suum effectum in his qui se ad eam non habent ut debent, ita et per hoc sacramentum non adipiscuntur gloriam qui indecenter ipsum suscipiunt. Unde Augustinus dicit, super Ioan., exponens illa verba, aliud est sacramentum, aliud virtus sacramenti. Multi de altari accipiunt, et accipiendo moriuntur. Panem ergo caelestem spiritualiter manducate, innocentiam ad altare apportate. Unde non est mirum si illi qui innocentiam non servant, effectum huius sacramenti non consequuntur.

 

[50822] IIIª q. 79 a. 2 ad 2
2. Come la passione di Cristo non ha il suo effetto in coloro che non sono debitamente disposti verso di essa, così con questo sacramento non raggiungono la gloria coloro che lo ricevono indegnamente. S. Agostino in proposito, commentando S. Giovanni, afferma: "Altra cosa è il sacramento e altra la virtù del sacramento. Molti prendono dall'altare, e prendendo muoiono. Mangiatelo dunque spiritualmente il pane celeste, portate all'altare l'innocenza". Non c'è dunque da meravigliarsi se coloro che non conservano l'innocenza, non conseguono l'effetto di questo sacramento.

[50823] IIIª q. 79 a. 2 ad 3
Ad tertium dicendum quod hoc quod Christus sub aliena specie sumitur, pertinet ad rationem sacramenti, quod instrumentaliter agit. Nihil autem prohibet causam instrumentalem producere potiorem effectum, ut ex supra dictis patet.

 

[50823] IIIª q. 79 a. 2 ad 3
3. È compito del sacramento, il quale agisce strumentalmente, offrirci Cristo sotto specie non proprie. Ma niente impedisce che la causa strumentale produca un effetto ad essa superiore, come sopra abbiamo spiegato.




Terza Parte > I Sacramenti > Gli effetti dell'Eucarestia > Se sia effetto di questo sacramento rimettere i peccati mortali


Tertia pars
Quaestio 79
Articulus 3

[50824] IIIª q. 79 a. 3 arg. 1
Ad tertium sic proceditur. Videtur quod effectus huius sacramenti sit remissio peccati mortalis. Dicitur enim in quadam collecta, sit hoc sacramentum ablutio scelerum. Sed scelera dicuntur peccata mortalia. Ergo per hoc sacramentum peccata mortalia abluuntur.

 
Terza parte
Questione 79
Articolo 3

[50824] IIIª q. 79 a. 3 arg. 1
SEMBRA che effetto di questo sacramento sia rimettere i peccati mortali. Infatti:
1. Si dice in una colletta: "Sia questo sacramento purificazione dei delitti". Ma i delitti sono peccati mortali. Dunque con questo sacramento si tolgono i peccati mortali.

[50825] IIIª q. 79 a. 3 arg. 2
Praeterea, hoc sacramentum agit in virtute passionis Christi, sicut et Baptismus. Sed per Baptismum dimittuntur peccata mortalia, ut supra dictum est. Ergo et per hoc sacramentum, praesertim cum in forma huius sacramenti dicatur, qui pro multis effundetur in remissionem peccatorum.

 

[50825] IIIª q. 79 a. 3 arg. 2
2. Questo sacramento, come il battesimo, agisce in forza della passione di Cristo. Ma con il battesimo si rimettono i peccati mortali, come abbiamo detto sopra. Dunque anche con questo sacramento; tanto più che nella sua forma si dice (a proposito del sangue): "Che sarà sparso per molti in remissione dei peccati".

[50826] IIIª q. 79 a. 3 arg. 3
Praeterea, per hoc sacramentum gratia confertur, ut dictum est. Sed per gratiam iustificatur homo a peccatis mortalibus, secundum illud Rom. III, iustificati gratis per gratiam ipsius. Ergo per hoc sacramentum remittuntur peccata mortalia.

 

[50826] IIIª q. 79 a. 3 arg. 3
3. Questo sacramento, come si è detto, conferisce la grazia. Ma la grazia giustifica l'uomo dai peccati mortali, come afferma San Paolo: "Sono giustificati gratuitamente per la grazia di lui". Dunque questo sacramento rimette i peccati mortali.

[50827] IIIª q. 79 a. 3 s. c.
Sed contra est quod dicitur I Cor. XI, qui manducat et bibit indigne, iudicium sibi manducat et bibit. Dicit autem Glossa ibidem quod ille manducat et bibit indigne qui in crimine est, vel irreverenter tractat, et talis manducat et bibit sibi iudicium, idest damnationem. Ergo ille qui est in peccato mortali, per hoc quod accipit hoc sacramentum, magis accumulat sibi peccatum, quam remissionem sui peccati consequatur.

 

[50827] IIIª q. 79 a. 3 s. c.
IN CONTRARIO: L'Apostolo dichiara: "Chi mangia e beve indegnamente (l'Eucarestia), mangia e beve la sua condanna". E la Glossa commenta: "Mangia e beve indegnamente, chi è in peccato, o non lo tratta con riverenza: costui mangia e beve il giudizio, cioè la propria condanna". Dunque chi è in peccato mortale, ricevendo questo sacramento, si aggrava di un altro peccato, piuttosto che conseguire la remissione dei suoi peccati.

[50828] IIIª q. 79 a. 3 co.
Respondeo dicendum quod virtus huius sacramenti potest considerari dupliciter. Uno modo, secundum se. Et sic hoc sacramentum habet virtutem ad remittendum quaecumque peccata, ex passione Christi, quae est fons et causa remissionis peccatorum alio modo potest considerari per comparationem ad eum qui recipit hoc sacramentum, prout in eo invenitur vel non invenitur impedimentum percipiendi hoc sacramentum. Quicumque autem habet conscientiam peccati mortalis, habet in se impedimentum percipiendi effectum huius sacramenti, eo quod non est conveniens susceptor huius sacramenti, tum quia non vivit spiritualiter, et ita non debet spirituale nutrimentum suscipere, quod non est nisi viventis; tum quia non potest uniri Christo, quod fit per hoc sacramentum, dum est in affectu peccandi mortaliter. Et ideo, ut dicitur in libro de ecclesiasticis Dogmat., si mens in affectu peccandi est, gravatur magis Eucharistiae perceptione quam purificetur. Unde hoc sacramentum in eo qui ipsum percipit cum conscientia peccati mortalis, non operatur remissionem peccati. Potest tamen hoc sacramentum operari remissionem peccati dupliciter. Uno modo, non perceptum actu, sed voto, sicut cum quis primo iustificatur a peccato. Alio modo, etiam perceptum ab eo qui est in peccato mortali, cuius conscientiam et affectum non habet. Forte enim primo non fuit sufficienter contritus, sed, devote et reverenter accedens, consequetur per hoc sacramentum gratiam caritatis, quae contritionem perficiet et remissionem peccati.

 

[50828] IIIª q. 79 a. 3 co.
RISPONDO: L'efficacia di questo sacramento si può considerare sotto due aspetti. Primo, in se stessa. E allora bisogna affermare che questo sacramento ha l'efficacia di rimettere tutti i peccati per virtù della passione di Cristo, la quale è la fonte e la causa della remissione dei peccati.
Secondo, si può considerare in relazione al soggetto che lo riceve, il quale può avere o no l'impedimento a riceverlo. Ora, chiunque ha coscienza di essere in peccato mortale è impedito dal ricevere l'effetto di questo sacramento, non essendo degno di accostarvisi: sia perché spiritualmente non è in vita, e in tale condizione non deve prendere il cibo spirituale che non spetta se non a chi vive; sia perché non può unirsi a Cristo, come avviene con questo sacramento, finché perdura in lui l'affetto al peccato mortale. Ecco perché, come si legge nel libro De Ecclesiasticis dogmatibus, "l'anima, se è in stato di peccato, peggiora la sua condizione ricevendo l'Eucarestia, invece di purificarsi". Di conseguenza questo sacramento, in chi lo riceve con la consapevolezza di essere in peccato mortale, non produce la remissione del peccato mortale.
Tuttavia esso può produrre la remissione dei peccati in due casi. Primo, in quanto è ricevuto non in atto ma nel desiderio, da parte di colui, p. es., che per la prima volta ottiene la giustificazione dai peccati. - Secondo, quando viene ricevuto da chi è in peccato mortale, senza averne coscienza, e senza nutrire affetto per esso. Può darsi infatti che uno prima non fosse sufficientemente contrito: accostandosi però con devozione e riverenza a questo sacramento ne riceve la grazia della carità, che perfeziona la contrizione e produce la remissione dei peccati.

[50829] IIIª q. 79 a. 3 ad 1
Ad primum ergo dicendum quod petimus quod illud sacramentum nobis sit ablutio scelerum, vel eorum quorum conscientiam non habemus, secundum illud Psalmi, ab occultis meis munda me, domine; vel ut contritio in nobis perficiatur ad scelerum remissionem; vel etiam ut robur nobis detur contra scelera vitanda.

 

[50829] IIIª q. 79 a. 3 ad 1
SOLUZIONE DELLE DIFFICOLTÀ: 1. Quando preghiamo che questo sacramento ci "purifichi dai delitti", noi intendiamo i peccati di cui non abbiamo coscienza, secondo l'accenno del Salmista: "Mondami, o Signore, dai miei peccati occulti"; oppure chiediamo che si perfezioni in noi la contrizione per la remissione dei peccati; ovvero che ci sia donata la forza di evitarli.

[50830] IIIª q. 79 a. 3 ad 2
Ad secundum dicendum quod Baptismus est spiritualis generatio, quae est mutatio de non esse spirituali in esse spirituale; et datur per modum ablutionis. Et ideo, quantum ad utrumque, non inconvenienter accedit ad Baptismum qui habet conscientiam peccati mortalis. Sed per hoc sacramentum homo sumit in se Christum per modum spiritualis nutrimenti, quod non competit mortuo in peccatis. Et ideo non est similis ratio.

 

[50830] IIIª q. 79 a. 3 ad 2
2. Il battesimo è una generazione spirituale, ossia il passaggio spirituale dal non essere all'essere; e viene amministrato in forma di abluzione. Quindi per ambedue i versi chi ha coscienza di peccato mortale non accede indegnamente al battesimo. Nell'Eucarestia invece si riceve Cristo come nutrimento dello spirito, il quale non si può amministrare a chi è morto nei peccati. Perciò il paragone non regge.

[50831] IIIª q. 79 a. 3 ad 3
Ad tertium dicendum quod gratia est sufficiens causa remissionis peccati mortalis, non tamen actu remittit peccatum mortale nisi cum primo datur peccatori. Sic autem non datur in hoc sacramento. Unde ratio non sequitur.

 

[50831] IIIª q. 79 a. 3 ad 3
3. La grazia è causa efficace per rimettere i peccati mortali, ma non li rimette di fatto se non quando vien data al peccatore la prima volta. Ora, non è così che essa viene data in questo sacramento. Quindi l'argomento non regge.




Terza Parte > I Sacramenti > Gli effetti dell'Eucarestia > Se con questo sacramento si rimettano i peccati veniali


Tertia pars
Quaestio 79
Articulus 4

[50832] IIIª q. 79 a. 4 arg. 1
Ad quartum sic proceditur. Videtur quod per hoc sacramentum non remittantur peccata venialia. Hoc enim sacramentum, ut Augustinus dicit, super Ioan., est sacramentum caritatis. Sed venialia peccata non contrariantur caritati, ut in secunda parte habitum est. Cum ergo contrarium tollatur per suum contrarium, videtur quod peccata venialia per hoc sacramentum non remittantur.

 
Terza parte
Questione 79
Articolo 4

[50832] IIIª q. 79 a. 4 arg. 1
SEMBRA che con questo sacramento non si rimettano i peccati veniali. Infatti:
1. Questo sacramento, come dice S. Agostino, è "il sacramento della carità". Ma i peccati veniali non sono contrari alla carità, come si è spiegato nella Seconda Parte. Poiché dunque i contrari si eliminano a vicenda, i peccati veniali non vengono rimessi da questo sacramento.

[50833] IIIª q. 79 a. 4 arg. 2
Praeterea, si peccata venialia per hoc sacramentum remittantur, qua ratione unum remittitur, et omnia remittentur. Sed non videtur quod omnia remittantur, quia sic frequenter aliquis esset absque omni peccato veniali, quod est contra id quod dicitur I Ioan. I, si dixerimus quoniam peccatum non habemus, nos ipsos seducimus. Non ergo per hoc sacramentum remittitur aliquod peccatum veniale.

 

[50833] IIIª q. 79 a. 4 arg. 2
2. Se questo sacramento rimettesse i peccati veniali, come ne rimette uno, li rimetterebbe tutti. Ma è impossibile che li rimetta tutti, perché allora potremmo essere frequentemente senza nessun peccato veniale, contro l'affermazione di S. Giovanni: "Se diremo di essere senza peccato, inganniamo noi stessi". Dunque questo sacramento non rimette nessun peccato veniale.

[50834] IIIª q. 79 a. 4 arg. 3
Praeterea, contraria mutuo se expellunt. Sed peccata venialia non prohibent a perceptione huius sacramenti, dicit enim Augustinus, super illud Ioan. VI, si quis ex ipso manducaverit, non morietur in aeternum, innocentiam, inquit, ad altare apportate, peccata, etsi sint quotidiana, non sint mortifera. Ergo neque peccata venialia per hoc sacramentum tolluntur.

 

[50834] IIIª q. 79 a. 4 arg. 3
3. I contrari si eliminano a vicenda. Ora, i peccati veniali non proibiscono di ricevere questo sacramento; S. Agostino infatti commentando le parole di S. Giovanni, "Se qualcuno ne mangia, non morrà in eterno", soggiungeva: "Portate l'innocenza all'altare; i peccati, anche se quotidiani, non siano mortiferi". Dunque i peccati veniali non vengono eliminati da questo sacramento.

[50835] IIIª q. 79 a. 4 s. c.
Sed contra est quod Innocentius III dicit, quod hoc sacramentum veniale delet et cavet mortalia.

 

[50835] IIIª q. 79 a. 4 s. c.
IN CONTRARIO: Innocenzo III dice che questo sacramento "distrugge il (peccato) veniale e fa evitare il mortale".

[50836] IIIª q. 79 a. 4 co.
Respondeo dicendum quod in hoc sacramento duo possunt considerari, scilicet ipsum sacramentum, et res sacramenti. Et ex utroque apparet quod hoc sacramentum habet virtutem ad remissionem venialium peccatorum. Nam hoc sacramentum sumitur sub specie cibi nutrientis. Nutrimentum autem cibi necessarium est corpori ad restaurandum id quod quotidie deperditur ex calore naturali. Spiritualiter autem quotidie in nobis aliquid deperditur ex calore concupiscentiae per peccata venialia, quae diminuunt fervorem caritatis, ut in secunda parte habitum est. Et ideo competit huic sacramento ut remittat peccata venialia. Unde et Ambrosius dicit, in libro de sacramentis, quod iste panis quotidianus sumitur in remedium quotidianae infirmitatis. Res autem huius sacramenti est caritas, non solum quantum ad habitum, sed etiam quantum ad actum, qui excitatur in hoc sacramento, per quod peccata venialia solvuntur. Unde manifestum est quod virtute huius sacramenti remittuntur peccata venialia.

 

[50836] IIIª q. 79 a. 4 co.
RISPONDO: In questo sacramento si possono considerare due cose: il sacramento stesso e il suo effetto. Sotto ambedue gli aspetti è evidente che questo sacramento ha la virtù di rimettere i peccati veniali. Esso infatti in quanto sacramento, viene ricevuto sotto forma di cibo che nutre. Ma il nutrimento del cibo è necessario al corpo, proprio per riparare le quotidiane perdite che avvengono per il calore naturale. Ebbene, anche spiritualmente noi perdiamo ogni giorno qualche cosa per il calore della concupiscenza nei peccati veniali, che diminuiscono il fervore della carità, come abbiamo spiegato nella Seconda Parte. Quindi è compito di questo sacramento rimettere i peccati veniali. Ecco perché S. Ambrogio afferma che questo pane quotidiano si prende "come rimedio delle quotidiane infermità".
L'effetto poi di questo sacramento è la carità, non solo come abito, ma anche come atto, che, eccitato da questo sacramento, elimina i peccati veniali. È chiaro quindi che in virtù di questo sacramento i peccati veniali vengono rimessi.

[50837] IIIª q. 79 a. 4 ad 1
Ad primum ergo dicendum quod peccata venialia, etsi non contrarientur caritati quantum ad habitum, contrariantur tamen ei quantum ad fervorem actus, qui excitatur per hoc sacramentum. Ratione cuius peccata venialia tolluntur.

 

[50837] IIIª q. 79 a. 4 ad 1
SOLUZIONE DELLE DIFFICOLTÀ: 1. I peccati veniali, sebbene non siano contrari all'abito della carità, sono tuttavia contrari al fervore dei suoi atti, che hanno un incentivo in questo sacramento. E in forza di tale fervore i peccati veniali vengono eliminati.

[50838] IIIª q. 79 a. 4 ad 2
Ad secundum dicendum quod illud verbum non est intelligendum quin aliqua hora possit homo esse absque omni reatu peccati venialis, sed quia vitam istam sancti non ducunt sine peccatis venialibus.

 

[50838] IIIª q. 79 a. 4 ad 2
2. Quel testo non è da intendersi nel senso che l'uomo non possa mai trovarsi senza peccato veniale: ma nel senso che i santi nel corso della vita non possono evitare dei peccati veniali.

[50839] IIIª q. 79 a. 4 ad 3
Ad tertium dicendum quod maior est virtus caritatis, cuius est hoc sacramentum, quam venialium peccatorum, nam caritas tollit per suum actum peccata venialia, quae tamen non possunt totaliter impedire actum caritatis. Et eadem ratio est de hoc sacramento.

 

[50839] IIIª q. 79 a. 4 ad 3
3. L'efficacia della carità, che questo sacramento produce, supera quella dei peccati veniali: infatti la carità elimina col suo atto i peccati veniali; questi invece non possono impedire completamente l'atto della carità. Ciò appunto avviene anche in questo sacramento.




Terza Parte > I Sacramenti > Gli effetti dell'Eucarestia > Se questo sacramento rimetta tutta la pena dovuta al peccato


Tertia pars
Quaestio 79
Articulus 5

[50840] IIIª q. 79 a. 5 arg. 1
Ad quintum sic proceditur. Videtur quod per hoc sacramentum tota poena peccati remittatur. Homo enim per hoc sacramentum suscipit in se effectum passionis Christi, ut dictum est, sicut et per Baptismum. Sed per Baptismum percipit homo remissionem omnis poenae virtute passionis Christi, quae sufficienter satisfecit pro omnibus peccatis, ut ex supra dictis patet. Ergo videtur quod per hoc sacramentum homini remittatur totus reatus poenae.

 
Terza parte
Questione 79
Articolo 5

[50840] IIIª q. 79 a. 5 arg. 1
SEMBRA che questo sacramento rimetta tutta la pena dovuta al peccato. Infatti:
1. Con questo sacramento, l'abbiamo già visto sopra, l'uomo riceve in sé l'effetto della passione di Cristo, come con il battesimo. Ma col battesimo l'uomo ottiene la remissione di tutta la pena in forza della passione di Cristo, la quale soddisfece pienamente per tutti i peccati, come risulta dai trattati precedenti. Dunque con questo sacramento si ottiene la remissione di tutta la pena dovuta al peccato.

[50841] IIIª q. 79 a. 5 arg. 2
Praeterea, Alexander Papa dicit, nihil in sacrificiis maius esse potest quam corpus et sanguis Christi. Sed per sacrificia veteris legis homo satisfaciebat pro peccatis suis, dicitur enim Levit. IV et V, si peccaverit homo, offeret (hoc vel illud) pro peccato suo, et remittetur ei. Ergo multo magis hoc sacramentum valet ad remissionem omnis poenae.

 

[50841] IIIª q. 79 a. 5 arg. 2
2. Il Papa S. Alessandro (I) ha scritto: "Tra i sacrifici nessuno può essere più grande di quello del corpo e del sangue di Cristo". Ma con i sacrifici dell'antica legge l'uomo soddisfaceva ai suoi peccati, secondo l'attestazione del Levitico: "Se uno avrà peccato, offrirà" (questa o quella cosa) "e gli sarà perdonato". Dunque molto più vale questo sacramento a rimettere qualsiasi pena.

[50842] IIIª q. 79 a. 5 arg. 3
Praeterea, constat quod per hoc sacramentum aliquid de reatu poenae dimittitur, unde et in satisfactione quibusdam iniungitur quod pro se faciant Missas celebrare. Sed qua ratione una pars poenae dimittitur, eadem ratione et alia, cum virtus Christi, quae in hoc sacramento continetur, sit infinita. Ergo videtur quod per hoc sacramentum tota poena tollatur.

 

[50842] IIIª q. 79 a. 5 arg. 3
3. Consta che questo sacramento rimette una parte del debito di pena: poiché ad alcuni s'ingiunge per soddisfazione di far celebrare per sé delle messe. Ma per la ragione stessa per cui si rimette una parte della pena, si possono rimettere anche le altre parti, essendo infinita la virtù di Cristo contenuta in questo sacramento. Dunque questo sacramento rimette tutta la pena.

[50843] IIIª q. 79 a. 5 s. c.
Sed contra est quod, secundum hoc, non esset homini alia poena iniungenda, sicut nec baptizato iniungitur.

 

[50843] IIIª q. 79 a. 5 s. c.
IN CONTRARIO: Se ciò fosse vero, non si dovrebbe mai imporre altra pena (quando s'impone la messa o la comunione); esattamente come si fa nel battesimo.

[50844] IIIª q. 79 a. 5 co.
Respondeo dicendum quod hoc sacramentum simul est et sacrificium et sacramentum, sed rationem sacrificii habet inquantum offertur; rationem autem sacramenti inquantum sumitur. Et ideo effectum sacramenti habet in eo qui sumit, effectum autem sacrificii in eo qui offert, vel in his pro quibus offertur. Si igitur consideretur ut sacramentum, habet dupliciter effectum, uno modo, directe ex vi sacramenti; alio modo, quasi ex quadam concomitantia; sicut et circa continentiam sacramenti dictum est. Ex vi quidem sacramenti, directe habet illum effectum ad quem est institutum. Non est autem institutum ad satisfaciendum, sed ad spiritualiter nutriendum per unionem ad Christum et ad membra eius, sicut et nutrimentum unitur nutrito. Sed quia haec unitas fit per caritatem, ex cuius fervore aliquis consequitur remissionem non solum culpae, sed etiam poenae; inde est quod ex consequenti, per quandam concomitantiam ad principalem effectum, homo consequitur remissionem poenae; non quidem totius, sed secundum modum suae devotionis et fervoris. Inquantum vero est sacrificium, habet vim satisfactivam. Sed in satisfactione magis attenditur affectus offerentis quam quantitas oblationis, unde et dominus dixit, Luc. XXI, de vidua quae obtulit duo aera, quod plus omnibus misit. Quamvis igitur haec oblatio ex sui quantitate sufficiat ad satisfaciendum pro omni poena, tamen fit satisfactoria illis pro quibus offertur, vel etiam offerentibus, secundum quantitatem suae devotionis, et non pro tota poena.

 

[50844] IIIª q. 79 a. 5 co.
RISPONDO: L'Eucarestia è insieme sacrificio e sacramento: ha natura di sacrificio in quanto si offre, e natura di sacramento al contrario in quanto si riceve. Essa perciò ha effetto di sacramento in chi la riceve, ed ha effetto di sacrificio in chi l'offre, o in coloro per i quali viene offerta.
Se dunque si considera come sacramento, l'Eucarestia produce il suo effetto in due modi: primo, direttamente per virtù del sacramento; secondo, quasi per una certa concomitanza, come si è detto a proposito di quanto è contenuto nel sacramento. In virtù del sacramento essa ha direttamente l'effetto per il quale è stata istituita. Ora, l'Eucarestia non è stata istituita al fine di soddisfare, bensì al fine di nutrire spiritualmente per l'unione con Cristo e con le sue membra, ossia come il nutrimento si unisce a chi se ne ciba. Compiendosi però tale unione mediante la carità, per il cui fervore si ha la remissione non solo della colpa ma anche della pena, per una certa concomitanza con l'effetto principale, l'uomo ottiene anche la remissione della pena: non di tutta però, ma in misura della sua devozione e del suo fervore.
In quanto poi è sacrificio, l'Eucarestia ha effetto soddisfattorio. Ma nella soddisfazione pesa più la disposizione dell'offerente che la grandezza della cosa offerta, cosicché il Signore dice che la vedova mettendo due spiccioli "aveva messo più di tutti". Perciò, sebbene questo sacrificio per la grandezza dell'offerta basti alla soddisfazione di ogni pena, tuttavia diviene soddisfattorio per coloro per cui si offre, o per coloro che l'offrono, in misura della loro devozione, non già di tutta la pena loro dovuta.

[50845] IIIª q. 79 a. 5 ad 1
Ad primum ergo dicendum quod sacramentum Baptismi directe ordinatur ad remissionem culpae et poenae, non autem Eucharistia, quia Baptismus datur homini quasi commorienti Christo; Eucharistia autem quasi nutriendo et perficiendo per Christum. Unde non est similis ratio.

 

[50845] IIIª q. 79 a. 5 ad 1
SOLUZIONE DELLE DIFFICOLTÀ: 1. Il sacramento del battesimo è direttamente ordinato alla remissione della pena e della colpa; non così l'Eucarestia: perché il battesimo viene conferito all'uomo quasi perché muoia assieme a Cristo; l'Eucarestia invece viene amministrata in quanto uno ha bisogno di nutrirsi e di perfezionarsi per mezzo di Cristo. Perciò il paragone non regge.

[50846] IIIª q. 79 a. 5 ad 2
Ad secundum dicendum quod alia sacrificia et oblationes non operabantur remissionem totius poenae, neque quantum ad quantitatem oblati, sicut hoc sacrificium; neque quantum ad devotionem hominis, ex qua contingit quod etiam hic non tollitur tota poena.

 

[50846] IIIª q. 79 a. 5 ad 2
2. Gli altri sacrifici e le altre oblazioni, a differenza del sacrificio eucaristico, non producevano la remissione di tutta la pena neppure per la grandezza della cosa offerta; tanto meno la producevano per la devozione del fedele, dalla quale dipende che non venga rimessa per intero neppure nel sacrificio eucaristico.

[50847] IIIª q. 79 a. 5 ad 3
Ad tertium dicendum quod hoc quod tollitur pars poenae et non tota per hoc sacramentum, non contingit ex defectu virtutis Christi, sed ex defectu devotionis humanae.

 

[50847] IIIª q. 79 a. 5 ad 3
3. Le limitazioni nel condono della pena, prodotto da questo sacramento, dipende non dall'insufficienza della virtù di Cristo, ma dall'insufficienza della devozione umana.




Terza Parte > I Sacramenti > Gli effetti dell'Eucarestia > Se questo sacramento preservi l'uomo dai peccati futuri


Tertia pars
Quaestio 79
Articulus 6

[50848] IIIª q. 79 a. 6 arg. 1
Ad sextum sic proceditur. Videtur quod per hoc sacramentum non praeservetur homo a peccatis futuris. Multi enim digne sumentes hoc sacramentum postea in peccatum cadent. Quod non accideret si hoc sacramentum praeservaret a peccatis futuris. Non ergo effectus huius sacramenti est a peccatis futuris praeservare.

 
Terza parte
Questione 79
Articolo 6

[50848] IIIª q. 79 a. 6 arg. 1
SEMBRA che questo sacramento non preservi l'uomo dai peccati futuri. Infatti:
1. Molti dopo aver degnamente ricevuto questo sacramento, cadono in peccato. Ciò non avverrebbe, se questo sacramento preservasse dai peccati futuri. Dunque non è effetto di questo sacramento preservare dai peccati futuri.

[50849] IIIª q. 79 a. 6 arg. 2
Praeterea, Eucharistia est sacramentum caritatis, ut supra dictum est. Sed caritas non videtur praeservare a peccatis futuris, quia semel habita potest amitti per peccatum, ut in secunda parte habitum est. Ergo videtur quod nec hoc sacramentum praeservet hominem a peccato.

 

[50849] IIIª q. 79 a. 6 arg. 2
2. L'Eucarestia è "il sacramento della carità", come sopra abbiamo detto. Ma la carità non preserva dai peccati futuri, perché, una volta posseduta, si può perdere col peccato, come abbiamo visto nella Seconda Parte. Dunque neppure questo sacramento preserva l'uomo dal peccato.

[50850] IIIª q. 79 a. 6 arg. 3
Praeterea, origo peccati in nobis est lex peccati, quae est in membris nostris, ut patet per apostolum, Rom. VII. Sed mitigatio fomitis, qui est lex peccati, non ponitur effectus huius sacramenti, sed magis Baptismi. Ergo praeservare a peccatis futuris non est effectus huius sacramenti.

 

[50850] IIIª q. 79 a. 6 arg. 3
3. Fonte del peccato in noi, secondo S. Paolo, è "la legge del peccato presente nelle nostre membra". Ora, la mitigazione del fomite, ossia della legge del peccato, non si pone tra gli effetti di questo sacramento, ma piuttosto del battesimo. Quindi preservare dai peccati futuri non è effetto di questo sacramento.

[50851] IIIª q. 79 a. 6 s. c.
Sed contra est quod dominus dicit, Ioan. VI, hic est panis de caelo descendens, ut, si quis ex eo manducaverit, non moriatur. Quod quidem manifestum est non intelligi de morte corporali. Ergo intelligitur quod hoc sacramentum praeservet a morte spirituali, quae est per peccatum.

 

[50851] IIIª q. 79 a. 6 s. c.
IN CONTRARIO: Il Signore ha affermato: "Questo è il pane disceso dal cielo, affinché chi ne mangia, non muoia". Ma questo evidentemente non deve intendersi della morte corporale. Deve perciò intendersi nel senso che questo sacramento preserva dalla morte spirituale, causata dal peccato.

[50852] IIIª q. 79 a. 6 co.
Respondeo dicendum quod peccatum est quaedam mors spiritualis animae. Unde hoc modo praeservatur aliquis a peccato futuro, quo praeservatur corpus a morte futura. Quod quidem fit dupliciter. Uno modo, inquantum natura hominis interius roboratur contra interiora corruptiva, et sic praeservatur a morte per cibum et medicinam. Alio modo, per hoc quod munitur contra exteriores impugnationes, et sic praeservatur per arma, quibus munitur corpus. Utroque autem modo hoc sacramentum praeservat a peccato. Nam primo quidem, per hoc quod Christo coniungit per gratiam, roborat spiritualem vitam hominis, tanquam spiritualis cibus et spiritualis medicina, secundum illud Psalmi, panis cor hominis confirmat. Et Augustinus dicit, super Ioan., securus accede, panis est, non venenum. Alio modo, inquantum signum est passionis Christi, per quam victi sunt Daemones, repellit enim omnem Daemonum impugnationem. Unde Chrysostomus dicit, super Ioan., ut leones flammam spirantes, sic ab illa mensa discedimus, terribiles effecti Diabolo.

 

[50852] IIIª q. 79 a. 6 co.
RISPONDO: Il peccato è una specie di morte spirituale dell'anima. Quindi ci si preserva dal peccato allo stesso modo in cui si preserva il corpo dalla morte. Ora, tale preservazione si compie in due modi. Primo, rafforzando l'organismo umano interiormente contro gli agenti interni della corruzione: si preserva cioè dalla morte con il cibo e con le medicine. Secondo, difendendolo dai pericoli esterni: preservandolo cioè con le armi che proteggono il corpo.
Ebbene questo sacramento preserva dal peccato nell'uno e nell'altro modo. Primo, perché unendo l'uomo a Cristo mediante la grazia, ne rafforza la vita dello spirito come cibo e come medicina spirituali, in conformità alle parole dei Salmi: "Il pane corrobora il cuore dell'uomo". E S. Agostino esclama: "Accostati sicuro: è pane, non veleno".
Secondo, in quanto rappresenta la passione di Cristo, per la quale sono stati vinti i demoni: infatti l'Eucarestia respinge ogni assalto diabolico. Di qui le parole del Crisostomo: "Come leoni spiranti fiamme, torniamo da quella mensa, resi terribili per il demonio".

[50853] IIIª q. 79 a. 6 ad 1
Ad primum ergo dicendum quod effectus huius sacramenti recipitur in homine secundum hominis conditionem, sicut contingit de qualibet causa activa quod eius effectus recipitur in materia secundum modum materiae. Homo autem in statu viae est huius conditionis quod liberum arbitrium eius potest flecti in bonum et in malum. Unde, licet hoc sacramentum, quantum est de se habeat virtutem praeservativam a peccato, non tamen aufert homini possibilitatem peccandi.

 

[50853] IIIª q. 79 a. 6 ad 1
SOLUZIONE DELLE DIFFICOLTÀ: 1. L'effetto di questo sacramento viene ricevuto dall'uomo secondo la condizione umana: è così che l'influsso di ogni causa agente viene ricevuto dalla materia secondo le condizioni della materia. Ora, l'uomo viatore è in tale condizione che il suo libero arbitrio può piegarsi al bene e al male. Perciò questo sacramento, sebbene abbia di per sé la forza di preservare dal peccato, tuttavia non toglie all'uomo la possibilità di peccare.

[50854] IIIª q. 79 a. 6 ad 2
Ad secundum dicendum quod etiam caritas, quantum est de se, praeservat hominem a peccato, secundum illud Rom. XIII, dilectio proximi malum non operatur. Sed ex mutabilitate liberi arbitrii contingit quod aliquis post habitam caritatem peccat, sicut et post susceptionem huius sacramenti.

 

[50854] IIIª q. 79 a. 6 ad 2
2. Anche la carità di suo preserva l'uomo dal peccato, secondo l'affermazione di S. Paolo: "L'amore del prossimo non può far del male". Ma la mutabilità del libero arbitrio fa sì che uno possa peccare dopo essere stato in possesso della carità, come dopo aver ricevuto questo sacramento.

[50855] IIIª q. 79 a. 6 ad 3
Ad tertium dicendum quod, licet hoc sacramentum non directe ordinetur ad diminutionem fomitis, diminuit tamen fomitem ex quadam consequentia, inquantum auget caritatem, quia, sicut Augustinus dicit, in libro octogintatrium quaestionum, augmentum caritatis est diminutio cupiditatis. Directe autem confirmat cor hominis in bono. Per quod etiam praeservatur homo a peccato.

 

[50855] IIIª q. 79 a. 6 ad 3
3. Questo sacramento, sebbene non sia direttamente destinato a diminuire il fomite, tuttavia lo diminuisce di riflesso in quanto accresce la carità: perché, come dice S. Agostino, "l'aumento della carità fa diminuire la concupiscenza". Direttamente invece conferma la volontà dell'uomo nel bene. E anche così preserva l'uomo dal peccato.




Terza Parte > I Sacramenti > Gli effetti dell'Eucarestia > Se questo sacramento giovi solo a chi lo riceve


Tertia pars
Quaestio 79
Articulus 7

[50856] IIIª q. 79 a. 7 arg. 1
Ad septimum sic proceditur. Videtur quod hoc sacramentum non prosit nisi sumenti. Hoc enim sacramentum est unius generis cum aliis sacramentis, utpote aliis condivisum. Sed alia sacramenta non prosunt nisi sumentibus, sicut effectum Baptismi non suscipit nisi baptizatus. Ergo nec hoc sacramentum prodest aliis nisi sumenti.

 
Terza parte
Questione 79
Articolo 7

[50856] IIIª q. 79 a. 7 arg. 1
SEMBRA che questo sacramento giovi soltanto a chi lo riceve. Infatti:
1. Questo sacramento è dello stesso genere degli altri sacramenti, essendo nel numero di essi. Ma gli altri sacramenti non giovano se non a coloro che li ricevono: l'effetto del battesimo, p. es., lo riceve solo chi viene battezzato. Perciò anche questo sacramento non può giovare ad altri che a colui che lo riceve.

[50857] IIIª q. 79 a. 7 arg. 2
Praeterea, effectus huius sacramenti est adeptio gratiae et gloriae, et remissio culpae, ad minus venialis. Si ergo hoc sacramentum haberet effectum in aliis quam in sumentibus, posset contingere quod aliquis adipisceretur gloriam et gratiam et remissionem culpae absque actione et passione propria, alio offerente vel sumente hoc sacramentum.

 

[50857] IIIª q. 79 a. 7 arg. 2
2. Effetto di questo sacramento è il conseguimento della grazia e della gloria, e la remissione della colpa, almeno veniale. Se dunque questo sacramento producesse l'effetto anche in chi non lo riceve, potrebbe accadere che uno raggiungesse la grazia, la gloria e la remissione della colpa, senza alcuna partecipazione propria né attiva né passiva, ma solo perché altri offrono o ricevono questo sacramento.

[50858] IIIª q. 79 a. 7 arg. 3
Praeterea, multiplicata causa, multiplicatur effectus. Si ergo hoc sacramentum prodest aliis quam sumentibus, sequeretur quod magis prodesset alicui si sumeret hoc sacramentum in multis hostiis in una Missa consecratis, quod non habet Ecclesiae consuetudo, ut scilicet multi communicent pro alicuius salute. Non ergo videtur quod hoc sacramentum prosit nisi sumenti.

 

[50858] IIIª q. 79 a. 7 arg. 3
3. Accrescendo la causa viene ad accrescersi anche l'effetto. Se dunque questo sacramento giovasse anche a coloro che non lo ricevono, ne seguirebbe che gioverebbe loro di più consacrando e sumendo più ostie in una messa: cosa che non è nella prassi della Chiesa, cioè la molteplicità delle comunioni per la salvezza di qualcuno. Perciò questo sacramento non giova se non a chi lo riceve.

[50859] IIIª q. 79 a. 7 s. c.
Sed contra est quod in celebratione huius sacramenti fit pro multis aliis deprecatio. Quod frustra fieret nisi hoc sacramentum aliis prodesset. Ergo hoc sacramentum non solum sumentibus prodest.

 

[50859] IIIª q. 79 a. 7 s. c.
IN CONTRARIO: Nella celebrazione di questo sacramento si prega per molti altri. Ora, ciò sarebbe inutile, se questo sacramento agli altri non potesse giovare. Dunque l'Eucarestia non giova soltanto a chi la riceve.

[50860] IIIª q. 79 a. 7 co.
Respondeo dicendum quod, sicut prius dictum est, hoc sacramentum non solum est sacramentum, sed etiam est sacrificium. Inquantum enim in hoc sacramento repraesentatur passio Christi, qua Christus obtulit se hostiam Deo, ut dicitur Ephes. V, habet rationem sacrificii, inquantum vero in hoc sacramento traditur invisibiliter gratia sub visibili specie, habet rationem sacramenti. Sic igitur hoc sacramentum sumentibus quidem prodest per modum sacramenti et per modum sacrificii, quia pro omnibus sumentibus offertur, dicitur enim in canone Missae, quotquot ex hac altaris participatione sacrosanctum corpus et sanguinem filii tui sumpserimus, omni benedictione caelesti et gratia repleamur. Sed aliis, qui non sumunt, prodest per modum sacrificii, inquantum pro salute eorum offertur, unde et in canone Missae dicitur, memento, domine, famulorum famularumque tuarum, pro quibus tibi offerimus, vel qui tibi offerunt, hoc sacrificium laudis, pro se suisque omnibus, pro redemptione animarum suarum, pro spe salutis et incolumitatis suae. Et utrumque modum dominus exprimit, dicens, Matth. XXVI, qui pro vobis, scilicet sumentibus, et pro multis aliis, effundetur in remissionem peccatorum.

 

[50860] IIIª q. 79 a. 7 co.
RISPONDO: L'Eucarestia, si è detto sopra, non è soltanto sacramento, ma è anche sacrificio. Questo sacramento infatti, in quanto rappresenta la passione di Cristo, nella quale egli, secondo l'espressione di S. Paolo, "offrì se stesso come vittima a Dio", ha natura di sacrificio; in quanto invece per mezzo di esso viene data l'invisibile grazia sotto visibili apparenze, ha natura di sacramento. A coloro quindi che la ricevono l'Eucarestia giova e come sacramento e come sacrificio, perché viene offerta per quanti si comunicano; infatti nel canone della messa si legge: "Tutti noi che partecipando a questo altare riceveremo il santo corpo e il sangue del Figlio tuo, siamo ripieni di ogni benedizione e grazia celeste". Agli altri invece che non si comunicano giova come sacrificio, in quanto viene offerto per la loro salvezza, cosicché nel canone si legge: "Ricordati, Signore, dei tuoi servi e delle tue serve, per i quali ti offriamo, o che ti offrono questo sacrificio di lode per sé e per tutti i loro cari, per la redenzione delle loro anime, per la speranza della loro salvezza e della loro incolumità". Codeste due maniere di giovare sono ricordate dal Signore con quelle parole: "Che per voi", cioè i comunicandi, "e per molti", gli altri, "sarà sparso in remissione dei peccati".

[50861] IIIª q. 79 a. 7 ad 1
Ad primum ergo dicendum quod hoc sacramentum prae aliis habet quod est sacrificium. Et ideo non est similis ratio.

 

[50861] IIIª q. 79 a. 7 ad 1
SOLUZIONE DELLE DIFFICOLTÀ: 1. Questo sacramento a differenza degli altri è anche sacrificio. Quindi il paragone non regge.

[50862] IIIª q. 79 a. 7 ad 2
Ad secundum dicendum quod, sicut passio Christi prodest quidem omnibus ad remissionem culpae et adeptionem gratiae et gloriae, sed effectum non habet nisi in illis qui passioni Christi coniunguntur per fidem et caritatem; ita etiam hoc sacrificium, quod est memoriale dominicae passionis, non habet effectum nisi in illis qui coniunguntur huic sacramento per fidem et caritatem. Unde et Augustinus dicit, ad renatum, quis offerat corpus Christi nisi pro his qui sunt membra Christi? Unde et in canone Missae non oratur pro his qui sunt extra Ecclesiam. Illis tamen prodest plus vel minus, secundum modum devotionis eorum.

 

[50862] IIIª q. 79 a. 7 ad 2
2. Come la passione di Cristo, sebbene sia in grado di giovare a tutti per la remissione della colpa e il conseguimento della grazia e della gloria, tuttavia non produce l'effetto se non in coloro che si uniscono alla passione di Cristo mediante la fede e la carità; così anche questo sacrificio, che è il memoriale della passione del Signore, non ha effetto se non in coloro che si uniscono a questo sacramento mediante la fede e la carità. Ecco perché S. Agostino domanda: "Chi mai offrirà il corpo di Cristo se non per le membra di Cristo?". Cosicché nel canone della messa non si prega per coloro che sono fuori della Chiesa. Tuttavia il sacramento può giovare anche ad essi, di più o di meno secondo la loro devozione.

[50863] IIIª q. 79 a. 7 ad 3
Ad tertium dicendum quod sumptio pertinet ad rationem sacramenti, sed oblatio pertinet ad rationem sacrificii. Et ideo ex hoc quod aliquis sumit corpus Christi, vel etiam plures, non accrescit aliis aliquod iuvamentum. Similiter etiam neque ex hoc quod sacerdos plures hostias consecrat in una Missa, non multiplicatur effectus huius sacramenti, quia non est nisi unum sacrificium, nihil enim virtutis plus est in multis hostiis consecratis quam in una, cum sub omnibus et sub una non sit nisi totus Christus. Unde nec si aliquis simul in una Missa multas hostias consecratas sumat, participabit maiorem effectum sacramenti. In pluribus vero Missis multiplicatur sacrificii oblatio. Et ideo multiplicatur effectus sacrificii et sacramenti.

 

[50863] IIIª q. 79 a. 7 ad 3
3. La comunione riguarda il sacramento, l'oblazione il sacrificio. Perciò dalla comunione del corpo di Cristo per parte di uno o di molti non viene agli altri alcun giovamento. Parimente, per il fatto che un sacerdote consacra più ostie in una medesima messa, non viene accresciuto l'effetto di questo sacramento, perché non si tratta che di un solo sacrificio; e in molte ostie consacrate non c'è più efficacia che in una sola, essendo in tutte e in ciascuna lo stesso Cristo per intero. Perciò sumendo nella stessa messa più ostie consacrate, non si partecipa in più larga misura l'effetto del sacramento. - Invece in più messe si moltiplica l'oblazione del sacrificio. E quindi si moltiplica l'effetto del sacrificio e del sacramento.




Terza Parte > I Sacramenti > Gli effetti dell'Eucarestia > Se il peccato veniale impedisca l'effetto di questo sacramento


Tertia pars
Quaestio 79
Articulus 8

[50864] IIIª q. 79 a. 8 arg. 1
Ad octavum sic proceditur. Videtur quod per veniale peccatum non impediatur effectus huius sacramenti. Dicit enim Augustinus, super illud Ioan. VI, si quis ex ipso manducaverit etc., panem caelestem spiritualiter manducate; innocentiam ad altare portate; peccata, etsi sint quotidiana, non sint mortifera. Ex quo patet quod quotidiana peccata, quae dicuntur venialia, spiritualem manducationem non impediunt. Sed spiritualiter manducantes effectum huius sacramenti percipiunt. Ergo peccata venialia non impediunt effectum huius sacramenti.

 
Terza parte
Questione 79
Articolo 8

[50864] IIIª q. 79 a. 8 arg. 1
SEMBRA che il peccato veniale non impedisca l'effetto di questo sacramento. Infatti:
1. Nel commentare le parole di Gesù, "I vostri padri mangiarono la manna", S. Agostino raccomanda: "Mangiate spiritualmente il pane celeste; portate l'innocenza all'altare; i vostri peccati, anche se quotidiani, non siano mortiferi". Da ciò risulta che i peccati quotidiani, o veniali, non escludono dalla refezione spirituale. Ma coloro che mangiano spiritualmente, ricevono l'effetto di questo sacramento. Dunque i peccati veniali non impediscono l'effetto di questo sacramento.

[50865] IIIª q. 79 a. 8 arg. 2
Praeterea, hoc sacramentum non est minoris virtutis quam Baptismus. Sed effectum Baptismi, sicut supra dictum est, impedit sola fictio, ad quam non pertinent peccata venialia, quia, sicut Sap. I dicitur, spiritus sanctus disciplinae effugiet fictum, qui tamen per peccata venialia non fugatur. Ergo neque effectum huius sacramenti impediunt peccata venialia.

 

[50865] IIIª q. 79 a. 8 arg. 2
2. Questo sacramento non è meno efficace del battesimo. Ma l'effetto del battesimo, si è detto sopra, viene impedito solo dalla finzione, in cui non rientrano i peccati veniali; perché, come dice la Sapienza, "lo Spirito Santo rifugge da chi inganna", invece egli non si allontana per i peccati veniali. Dunque i peccati veniali non impediscono neppure l'effetto di questo sacramento.

[50866] IIIª q. 79 a. 8 arg. 3
Praeterea, nihil quod removetur per actionem alicuius causae, potest impedire eius effectum. Sed peccata venialia tolluntur per hoc sacramentum. Ergo non impediunt eius effectum.

 

[50866] IIIª q. 79 a. 8 arg. 3
3. Ciò che una causa è capace di eliminare, non può mai impedirne l'effetto. Ma i peccati veniali sono eliminati da questo sacramento. Dunque non impediscono il suo effetto.

[50867] IIIª q. 79 a. 8 s. c.
Sed contra est quod Damascenus dicit, in IV libro, ignis eius quod in nobis est desiderii, assumens eam quae ex carbone, idest hoc sacramento, ignitionem, comburet nostra peccata, et illuminabit nostra corda, ut participatione divini ignis igniamur et deificemur. Sed ignis nostri desiderii vel amoris impeditur per peccata venialia, quae impediunt fervorem caritatis, ut in secunda parte habitum est. Ergo peccata venialia impediunt effectum huius sacramenti.

 

[50867] IIIª q. 79 a. 8 s. c.
IN CONTRARIO: Il Damasceno scrive: "Il fuoco del nostro desiderio accendendosi alla fiamma", del sacramento, "brucerà i nostri peccati e illuminerà i nostri cuori; perché partecipando del fuoco divino ardiamo e ci divinizziamo". Ma il fuoco del nostro desiderio o del nostro amore viene impedito dai peccati veniali, che ostacolano il fervore della carità, come abbiamo visto nella Seconda Parte. Dunque i peccati veniali impediscono l'effetto di questo sacramento.

[50868] IIIª q. 79 a. 8 co.
Respondeo dicendum quod peccata venialia dupliciter accipi possunt, uno modo, prout sunt praeterita; alio modo, prout sunt actu exercita. Primo quidem modo, peccata venialia nullo modo impediunt effectum huius sacramenti. Potest enim contingere quod aliquis post multa peccata commissa venialia, devote accedat ad hoc sacramentum, et plenarie huius sacramenti consequetur effectum. Secundo autem modo, peccata venialia non ex toto impediunt effectum huius sacramenti, sed in parte. Dictum est enim quod effectus huius sacramenti non solum est adeptio habitualis gratiae vel caritatis, sed etiam quaedam actualis refectio spiritualis dulcedinis. Quae quidem impeditur si aliquis accedat ad hoc sacramentum mente distracta per peccata venialia. Non autem tollitur augmentum gratiae habitualis vel caritatis.

 

[50868] IIIª q. 79 a. 8 co.
RISPONDO: I peccati veniali si possono considerare sotto due aspetti: come passati e come compiuti al presente. Dal primo punto di vista i peccati veniali in nessun modo impediscono l'effetto di questo sacramento. Può capitare così che uno, dopo aver commesso molti peccati veniali, si accosti devotamente a questo sacramento e ne consegua appieno l'effetto.
Dal secondo punto di vista invece i peccati veniali impediscono l'effetto di questo sacramento, non in tutto, ma in parte. Si è detto infatti che effetto di questo sacramento non è soltanto la conquista della grazia abituale o della carità, ma anche un immediato ristoro di dolcezza spirituale. Ora, questa viene certamente impedita, se uno accede all'Eucarestia con lo spirito distratto dai peccati veniali. Non resta invece impedito l'aumento della grazia abituale, o della carità.

[50869] IIIª q. 79 a. 8 ad 1
Ad primum ergo dicendum quod ille qui cum actu venialis peccati ad hoc sacramentum accedit, habitualiter quidem manducat spiritualiter, sed non actualiter. Et ideo habitualem effectum huius sacramenti percipit, non autem actualem.

 

[50869] IIIª q. 79 a. 8 ad 1
SOLUZIONE DELLE DIFFICOLTÀ: 1. Chi si accosta a questo sacramento con il peccato veniale in atto, compie spiritualmente una refezione abituale, ma non attuale. Quindi riceve l'effetto abituale di questo sacramento, ma non l'effetto attuale.

[50870] IIIª q. 79 a. 8 ad 2
Ad secundum dicendum quod Baptismus non ita ordinatur ad actualem effectum, idest ad fervorem caritatis, sicut hoc sacramentum. Nam Baptismus est spiritualis regeneratio, per quam acquiritur prima perfectio, quae est habitus vel forma, hoc autem sacramentum est spiritualis manducatio, quae habet actualem delectationem.

 

[50870] IIIª q. 79 a. 8 ad 2
2. Il battesimo non è ordinato a un effetto attuale, cioè al fervore della carità, come l'Eucarestia. Infatti il battesimo è la rigenerazione spirituale che dona la prima perfezione, che consiste in un abito, o forma; mentre l'Eucarestia è un cibo spirituale fatto per produrre un gusto immediato.

[50871] IIIª q. 79 a. 8 ad 3
Ad tertium dicendum quod illa ratio procedit de venialibus praeteritis, quae per hoc sacramentum tolluntur.

 

[50871] IIIª q. 79 a. 8 ad 3
3. L'argomento vale per i peccati veniali passati, i quali vengono appunto cancellati da questo sacramento.

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